Dagens bøksanger. Litt usikker på alder. Irisfargen var rødlig brun, og det antyder en 2k+ fugl. Likevel, det er notorisk vanskelig å ta irisbilder av Phylloscopus med helt korrekte fargegjengivelser. Fotos HE.

Seilskipet «Statsråd Lehmkuhl» seilte forbi Store Færder og stasjonen i dag ved femtiden. Det ble fulgt av en rekke småbåter, og bilder fra skipet har vært populær TV-underholdning for mange denne sommeren. Foto HE.

Hei,

Jeg kom ut til stasjonen kl. 17 i går tirsdag 10.august. Planen var opprinnelig å dra ut på søndag, men mandag-tirsdag ble i stedet brukt til å skaffe den nye vedovnen (Samsø) styret har bestemt skal erstatte den kombinerte parafin og vedovnen på stasjonen i dag. Planen var å frakte den 80 kg tunge ovnen ut og opp til stasjonen på tirsdagen, men så måtte den sterkeste bæreren i firemannsgruppen dessverre melde akutt forfall. Ovnsbæringen blir dermed til helgen. Nettene ble i dag satt opp kl. 05.30, med unntak av den nye nettplassen («Doble fuglekonge vest») som ikke var ryddet. Dette ble gjort i løpet av dagen slik at hele standardrunden nå er operativ. Enkelte av nettene var litt dårlige, og disse skiftes ut når Hans Petter er tilbake med nye nett. Det var mye sol i dag, så det ble kun 19 individer merket (brunsisik 1, gulsanger 1, nattergal 1, hagesanger 5, grønnfink 1, løvsanger 6, møller 3, bøksanger 1). Totalen hittil i høst skal da være 129. Svært trivelig å ringmerke høstens tredje bøksanger da jo ingen ble fanget i løpet av vårsesongen. Nattergalen var den sjette 1k fuglen fanget i år og forhåpentligvis kommer flere av dem tilbake neste år, jfr. vårens dagbok-innlegg om egenkontroller og alder på nattergal merket ved stasjonen. Dagens kulturelle høydepunkt ble antagelig det skværriggete seilskipet «Statsråd Lehmkuhl» som smøg seg tett forbi Store Færder og stasjonen ved femtiden. Trodde skipet var et stolt resultat av norsk skipsbyggerkunst, men den gang ei.

Linken https://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABStatsraad_Lehmkuhl%C2%BB viser at skipet ble bygget i Tyskland i 1914 som skoleskip til den tyske handelsflåten, og tatt av England som krigsbytte etter første verdenskrig. Derfra ble skipet, på oppfordring fra Lehmkuhl, kjøpt til Norge og Bergen i 1923 av Norges rederiforbund. I dag kniver «Statsråden» med Brann, Bryggen, Fløyfjellet, Akvariet, Maritim forskning  med mer om å være Bergens stolthet. Vakkert var i alle fall skipet i ettermiddagssolen.

Vennlig hilsen

HE